דף הבית >> שאלות ותשובות >> כיצד מתנהל הליך גישור
תהליך הגישור - טרום גישור

טרום הגישור הינו בעצם הפנייה הראשונית של הצדדים למגשר הנבחר לקביעת פגישת הגישור הראשונה. ישנן שתי אופציות לפנייה הראשונית לגישור – הפניה משפטית או פניה עצמאית של הצדדים. במידה ומדובר בהליך משפטי, בית המשפט יפנה את הצדדים לתהליך גישור בהתאם להמלצותיו שאומצו ע"י בני הזוג. המגשר יכול להיבחר באופן עצמאי על ידי הצדדים או בהמלצת בית המשפט . כאשר קיים הליך משפטי, ישנו מצב שהמגשר יידרש להעביר דיווח לבית המשפט על התקדמות הליכי הגישור וזמנים משוערים לסיום ההליך.


שלב ראשון - היכרות ראשונית

הצדדים נפגשים לראשונה ויושבים ביחד באותו החדר כאשר המגשר מציג את עצמו ואת תהליך הגישור אשר מתבצע באופן חשאי ואינטימי רק בין שני הצדדים. המגשר אינו בר הזמנה לעדות בבית המשפט והוא מבהיר זאת לצדדים.
בשלב ההיכרות הראשוני, מציג המגשר לצדדים את תהליך הגישור שהם אמורים לעבור, מעלה את הנקודות העיקריות שלמענן הם נמצאים בהליך גישור, כגון טובת הילדים, המשך מערכת יחסים תקינה לטובת התא המשפחתי וכו'. הצדדים יכולים לשאול ולהעלות נקודות שכואבות להם וחשוב בשלב זה לקבל החלטה משותפת לפעול בצורה הטובה ביותר לבני הזוג ולילדיהם. כאשר בני הזוג מבינים שבסופו של הליך יש לפניהם עוד חיים ארוכים שבהם תתקיים מערכת יחסים טובה ביניהם. לאחר קבלת ההסברים והסכמת הצדדים  על הליך הגישור, הצדדים חותמים  על הסכם גישור על מנת להתחיל בתהליך.

שלב שני - הצגת עמדות הצדדים

שני הצדדים משתפים ומציגים את עמדותיהם מנקודת ראותם האישית, כאשר מטרת המגשר הינה לקבל את אינפורמציה הראשונית מעבר למידע שהועבר אליו עד כה.
שני הצדדים מדברים לסירוגין בעוד הצד השני מאזין במקביל וללא הפרעה.
לכל אחד מהצדדים ניתנת האפשרות לומר, להקשיב וכמובן גם להגיב על מה שנאמר מכיוון הצד השני. זה הזמן של כל צד לקבל זמן הקשבה ולשפוך את אשר על ליבו ללא קשר לכתבי טענות באם ישנם.
מטרת המגשר במהלך שיחה זו הינה לזהות את צרכי שני הצדדים ואת האינטרסים האישיים שלהם על מנת לגלות את הנושאים הנדרשים בגישור. מטרת המגשר להיות קשוב אך עם זאת פעיל בשיחה תוך שיקוף הדברים שנאמרו לצדדים על מנת לוודא שהדברים שנאמרו אכן מובנים על כולם.

שלב שלישי - פגישות אישיות

שלב זה מאפשר לכל צד לקבל את הזמן האישי והפרטי שלו יחד עם המגשר ולחשוף צדדים שטרם נחשפו בפגישה הראשונית.
מטרת המגשר לוודא כעת באופן אישי מול כל צד את הצרכים והדרישות האישיים שלו.
פגישה זו הינה דיסקרטית, אישית וחסויה לצד השני בצורה מפורשת – אלא אם ישנם דברים אותם הצדדים מאשרים לשתף ולהעלות.
פגישות אלה בעצם מאפשרות למגשר לקבל מידע מקיף יותר ופתוח יותר מכל צד הן מבחינת הצדדים והן מבחינת יכולת תקשורת נגישה יותר למגשר.

שלב רביעי - פגישה משותפת

בשלב זה נפגשים כל הצדדים שוב על מנת לבצע סיכום של הפגישות שנעשו עד כה להגדרה של תחומי הגישור עליהם יש להגיע להסכמה ותיווך. המגשר מעלה מחדש את הצרכים של הצדדים ע"פ סיכום שלו ובהתאם לכל מה שהועלה עד כה. לעיתים הדרישות המפורשות של הצדדים אינן כפי שהן משתמעות בשלבים ראשונים והמגשר מזהה את האמת הפנימית של הצדדים על מנת להגיע לפתרון הנכון ביותר.

שלב חמישי - שלב משא ומתן
 

בשלב זה בפגישה של כל הצדדים מבצעים הערכה כיצד ניתן לפתור את המחלוקת ומה נדרש על מנת להגיע אליה האם יש צורך בבוררות, הערכות שמאים וכלים נוספים לפתרונות.
שלב הבא מאפשר לכל אחד מהצדדים לתאר את הפתרון שלו כאשר המגשר יכול להציע את ההצעה שלו במידה ואין הסכמה בין הצדדים. הצעה זו אינה מחייבת. במקרים שבהם קיים קושי הגעה להסכם משותף, בהתאם לצורך - מתקיימות פגישות נוספות עם כל אחד מהצדדים.


שלב שישי - שלב הזהב - הסכמה

פתרון והסכמה הדדית.
פתרון יכול לבוא לידי ביטוי ע"י הסכמה בתחום כספי – תגמול כספי לצד השני או מציאת פתרון יצירתי כאשר המטרה היא למצוא פתרון בעל טווח ארוך שיספק תשובה לבעיות נוספות שאולי עתידות לצוץ בהמשך.


שלב שביעי - ניסוח וכתיבת הסכם

ניסוח כל ההסכמות שהוסכמו בין הצדדים עד כה על מסמך החתום ע"י הצדדים.
כאשר מדובר על הליך משפטי, ההסכם מנוסח בשותפות עורכי הדין המעורבים.
ההסכם יכול לקבל תוקף משפטי בתהליך מול בית המשפטי בהתאם לבחירת הצדדים.

מרכז גישור

צרו עמנו קשר למידע נוסף
שעות פעילות 09:00-17:00
    ימי פעילות א '- ה'
רבים הפונים לקבלת שירותי גישור שואלים ומחפשים מידע כיצד מתנהל הליך הגישור ומהם שלביו. מאמר זה יעסוק בתחום הנ"ל.
תהליך הגישור בנוי בצורה שהינה לרוב קבועה אשר לה שינויים הבאים בהתאם לדרך עבודתם של המגשרים - אולם, הנקודות העיקריות מוצגות להלן.
חשוב להבהיר שעל מנת שתהליך הגישור יוכל להתנהל בצורה מיטבית, חשוב שהצדדים יהיו שותפים מלאים לתהליך על מנת להגיע לתוצאות ראויות במינימום זמן ובמקסימום יעילות.

כיצד מתנהל הליך גישור

למידע נוסף התקשרו  

058-776-0050